Tevredenheidsonderzoek

Inhoudsopgave

Algemeen

In juni 2024 kregen ouders en leerlingen van het derde en zesde leerjaar de kans om het tevredenheidsonderzoek in te vullen. De resultaten waren zeer positief. Het doet ons plezier dat we tevreden ouders en leerlingen op onze school hebben. De tips en/of werkpuntjes die we van sommige mensen meekregen worden besproken in het team om de werking van de school nog te verbeteren.

Resultaten tevredenheidsonderzoek juni 2024, derde leerjaar:

50 ouders vulden het tevredenheidsonderzoek in. Bedankt voor jullie moeite en voor alle feedback!

Duiding: 5/5 = zeer goed, 4/5 is goed, 3/5 = voldoende of geen mening, 2/5 = minder goed, 1/5 = onvoldoende

  1. Als ouder voel ik me welkom op school.
    5/5 = 35=70% 
    4/5 = 10 = 20%
    3/5 = 5 = 10%
    2/5 = 0 = 0% 
    1/5 = 0 = 0%

  2. Mijn kind gaat graag naar school en voelt zich hier goed.
    5/5 = 25 = 50%
    4/5 =21 = 42%
    3/5 = 4 = 8%
    2/5 = 0 = 0%
    1/5 = 0 = 0%

  3. De school besteedt aandacht aan een respectvolle omgang met iedereen.
    5/5 = 32 = 64%
    4/5 = 13 = 26%
    3/5 = 4 = 8%
    2/5 = 1 = 2%
    1/5 = 0 = 0%

  4. Ik heb een duidelijk zicht op de school- en klaswerking (infoavond, website, infobord, schoolreglement,…)
    5/5 = 27 = 54%
    4/5 = 16 = 32%
    3/5 = 7 = 14%
    2/5 =0 = 0%
    1/5 = 0 = 0%

  5. De school probeert de schoolse kosten te beperken tot een minimum.
    5/5 = 21 = 42%
    4/5 = 17 = 34%
    3/5 = 10 = 20%
    2/5 = 2 = 4%
    1/5 = 0 = 0%

  6. De directeur is bereikbaar en gemakkelijk aanspreekbaar.
    5/5 = 34 = 68%
    4/5 = 11 = 22%
    3/5= 5 = 10%
    2/5 = 0 = 0%
    1/5 = 0 = 0%

  7. De leerkrachten zijn bereikbaar en gemakkelijk aanspreekbaar.
    5/5 = 24 = 48%
    4/5 = 15 = 30%
    3/5 = 8 = 16%
    2/5 = 2 = 4%
    1/5 = 1 = 2%

  8. Er wordt tijdig en duidelijk naar de ouders gecommuniceerd (agenda, brief, mail, Focus,…).
    5/5= 22 = 44%
    4/5 = 13 = 26%
    3/5 = 8 = 16%
    2/5 = 5= 10%
    1/5 = 2 = 4%

  9.  Ik ben tevreden over de hygiëne op school.
    5/5 = 21 = 42%
    4/5 = 17 = 34%
    3/5 = 9 = 18%
    2/5 = 3 = 6%
    1/5 = 0 = 0%

  10. De school heeft aandacht voor de verkeersveiligheid in en rond de school.
    5/5 = 26 = 52%
    4/5 = 19 = 38
    3/5 = 4 = 8
    2/5: 1 = 2%
    1/5 = 0 = 0%

  11. Ik ben tevreden over de werking van het secretariaat (rekeningen, melden afwezigheden, wijziging maaltijden, …)
    5/5 = 30 = 60%
    4/5 = 12 = 24%
    3/5 = 5 = 10%
    2/5 = 3 = 6%
    1/5 = 0 = 0%

  12. Ik ben tevreden over wat mijn kind leert op school.
    5/5 = 32 = 64%
    4/5 = 15 = 30%
    3/5 = 3 = 6%
    2/5 = 0 = 0%
    1/5 = 0 = 0%

  13. Mijn kind krijgt voldoende en aangepast huiswerk.
    5/5 = 22 = 44%
    4/5 = 18 = 36%
    3/5 = 6 = 12%
    2/5 = 2 = 4%
    1/5 = 2 = 4%
     
  14. Ik ben tevreden over het puntenrapport.
    5/5 = 30 = 60%
    4/5 = 15 = 30%
    3/5 = 4 = 8%
    2/5 = 1 = 2%
    1/5 = 0 = 0%

  15. Ik ben tevreden over het zelfevaluatie-rapport.
    5/5 = 26 = 52%
    4/5 = 18 = 36%
    3/5 = 4 = 8%
    2/5 = 1 = 2%
    1/5 = 1 = 2%

  16. Ik ben tevreden over studie en opvang.
    5/5 = 23 = 46%
    4/5 = 17 = 34%
    3/5 = 9 = 18%
    2/5 = 1 = 2%
    1/5 = 0 = 0%

  17. Ik ben tevreden over het zorgbeleid op school.
    5/5 = 30 = 60%
    4/5 = 13 = 26%
    3/5 = 5 = 10%
    2/5 = 2 = 4%
    1/5 = 0 = 0%

  18. De school heeft voldoende aandacht voor sport en beweging.
    5/5 = 37 = 74%
    4/5 = 11 = 22%
    3/5 = 2 = 4%
    2/5 = 0 = 0%
    1/5 = 0 = 0%

  19. De school heeft voldoende aandacht voor ICT en Media.
    5/5 = 24 = 48%
    4/5 = 18 = 36%
    3/5 = 7 = 14%
    2/5 = 1 = 2%
    1/5 = 0 = 0%

  20. De speelplaats biedt voldoende speelmogelijkheden.
    5/5 = 29 = 38%
    4/5 = 16 = 32%
    3/5 = 5 = 10%
    2/5 = 0 = 0%
    1/5 = 0 = 0%

  21. Ik geef de school een pluim voor:

– De speelplaats
– Zwemmen
– Zorg: goede zorgwerking zowel voor de kinderen die het heel goed doen dan voor kinderen bij wie het moeilijk gaat
– Zorg en individueel bekijken per kind op regelmatige basis
– Zeer goed extra zorgaanbod
– We zijn erg blij met de manier waarop de school is georganiseerd. We waarderen het dat we per e-mail op de hoogte gehouden van toekomstige gebeurtenissen, het feit dat mijn zoon in de klas naar “Ketnet Karrewiet” de kinderkrant kijkt, die erg informatief is en mijn zoon vindt het geweldig, de educatieve activiteiten zoals het maken van een “robot”, wat erg leuk was! Het schoolreisje was geweldig! En last but not least, de discipline is erg goed!
– Voorschoolse opvang
– Teamsfeer, communicatie, goede ZORG
– Structuur, bereikbaarheid
– Sport – Respect voor iedereen
– Persoonlijkheid
– Orde en netheid Beleefdheid
– Open communicatie, het schoolbeleid –
– omgang met kinderen
– zorg ondersteuning
– inclusie van nieuwe kinderen en hun ouderen
– Omgang met de leerlingen.
– Lesniveau
– Leren leren
– Focus: zo ben je als ouder op de hoogte
– Voldoende sport (wekelijks zwemmen)
– Pluim voor de leerkracht: duidelijke terugkerende structuur qua planning huiswerk en toetsen – – Leren omgaan met elkaar en respectvol communiceren
– Het organiseren van de plattelandsklassen, top organisatie en mijn zoon heeft er echt van genoten.
– Kinderen worden met respect behandeld, goede begeleiding. Er worden heel wat leuke activiteiten georganiseerd voor de kinderen (uitstappen naar Utopia, blote voetenpad, voetbalwedstrijd, etc)
– Kinderen op een correcte manier leren omgaan met elkaar en anderen.
– Inzet, Infrastructuur
– Ik ben blij met deze school, ik heb geen klachten.
– Iedereen verdient een pluim! Zoveel mensen, die er altijd staan als ik een luisterend oor nodig heb en ook voor mijn zoon. Dank u wel hiervoor. Ik ben superfier dat hij naar jullie school gaat en dat hij bij jullie zo opengebloeid is en mooie punten behaald. Dank u wel allemaal en iedereen voor alles!!! 💐🍾
 – Hoe ze kinderen bepaalden waarden en normen leren (respect, vriendelijkheid,…) – het enthousiasme, de inzet voor de individuele leerling
– Goede klaswerking en opvolging van leerlingen
– Goed brengen van de leerstof, voldoende activiteiten, leerlingen worden goed opgevolgd, goede leerkrachten.
– Discipline 
– Betrokkenheid en inzet (leerkrachten, directeur, oudercomité,…). – zorgbeleid: heel fijn dat daar zo sterk op ingezet wordt.
– zwemmen op school: een van de weinige scholen waar nog ruimte is voor zwemles. Top!
– De begeleide studie.
– All round topschool
– De vele extra activiteiten die er georganiseerd worden tijdens en na de schooluren!
– De structuur en het respectvol omgaan met iedereen.
– De ruime waaier aan activiteiten. de betrokkenheid en motivatie van de leerkrachten, het secretariaat en de directie.
– De manier van werken voor zoveel kinderen.
– De kinderen worden goed uitgedaagd en geprikkeld om te leren. De kinderen zijn ook heel betrokken met elkaar
– de goede werking en duidelijke communicatie

22. Ik geef de school een werkpunt voor:

– Hygiëne op de toiletten  
–  “De patatten zijn niet heet”, mijn zoon bedoelt de aardappelen worden niet warm geserveerd.
– Communicatie bereikt niet alle ouders (door SPAM, verschillende kanalen die gebruikt worden of soms ook late berichten, bijvoorbeeld het picknicklezen werd verstuurd om 17u30 voor de dag erop. Een vader had de mail niet gekregen over de klasuitstap (Scoodle was in spam geraakt). Alles staat ook wel in agenda dus is ook geen zware kritiek want ben zeer tevreden verder.
– Zijn detail opmerkingen/suggesties: Info komt via te veel verschillende kanalen/mailadressen. Eenduidigheid kan daar helpen. School rekeningen via domiciliering kan nog altijd niet
– We hebben niet veel te zeggen, maar ik zal drie dingen noemen die voor verbetering vatbaar zijn: Op het gebied van hygiëne, de netheid van de meisjestoiletten. In termen van lessen: ze hebben veel huiswerk en soms maken ze fouten als ze naar de “studie” gaan, ook al is het door de leraar geparafeerd. En voor de speelplaats, indien mogelijk meer dagen waarop ze “voetbaldag” kunnen spelen en ook meer “ruildag”. Alvast bedankt!
– soms iets meer op voorhand communiceren
–  hygiëne in de toiletten
– er worden heel strikte tijden toegepast voor studie, niet altijd haalbaar voor ouders in het verkeer – Variatie in de warme maaltijden
– Tijdiger zaken communiceren per mail, zoals picknickdeken mee te brengen, …
– Sterk werk zorgt voor extra uitdaging, maar heeft ook extra uitleg nodig. Dit zijn andere oefeningen dan ze gewoon zijn. Laat een kind geen schrik krijgen om uitleg te vragen!
– soms ontvangen we bepaalde info iets te laat. Bijv te laat ontvangen van een email m.b.t. naar de voetbal te gaan en geen tijd meer te hebben om aangepaste kleedjes te kopen (van de Rode Duivels) – Opvang: veel kinderen voor 1 soms 2 begeleiders. Zou heb je geen overzicht over de hele speelplaats en binnen. In de ochtendopvang knutselt Nicky met mijn kinderen. Mijn kinderen gaan liever naar de ochtendopvang dan de avondopvang.
– Open een zichtbaar ‘ruilpunt’ of inzamelpunt voor turnkleding. Dit kan andere (alleenstaande) ouders helpen. – Mailcommunicatie + vele vragen om toezicht te houden
– Extra speelmogelijkheden op de speelplaats – Durf/blijf jullie standpunt verdedigen t.o.v. drukkende ouders. Als school bepalen jullie de koers.
– Meer aan de leerkracht werken. Ze hebben een voorbeeld functie. – Even gedreven leerkrachten en directie te blijven hebben zoals er nu zijn
– Hoeveelheid van lessen en huiswerk kon soms beter gespreid worden. – Drukke speeltijden, overvolle speelplaats.
– Aangepast huiswerk: het huiswerk verloopt hier moeizaam omdat het reeds goed gekende leerstof is. Bijv. de wekelijkse woordpakketten: is het nodig om elk woord 3x te schrijven indien de dictees bijna altijd foutloos verlopen?
– Zorg: is er tegenover de leerlingen in de klas communicatie wanneer een leerling naar sterk rekenwerk of sterk taalwerk kan /mag. Wij krijgen vaak de vraag thuis: “Waarom mag ik niet naar sterk rekenwerk? Want ik heb toch ook goede punten.” –

23. Ik wil nog iets verduidelijken of ik wil gewoon nog iets kwijt:

– Zieke kinderen die opgehaald worden, moeten soms lang en onwel op een stoeltje zitten in de gang. Is er geen mogelijkheid voor een comfortabelere plek, eventueel een ziekenbedje?
 – Veel huiswerk, een kind heeft na schooltijd behoefte aan ontspanning en sport.
– Ouders hebben belangrijke rol te spelen in studie van zijn kinderen maar soms directie nemen beslissingen zonder input van ouders! Dat vinden wij jammer
– We zijn erg blij met de manier waarop de school is georganiseerd!
– Is er geen mogelijkheid dat er naschools activiteiten op school georganiseerd worden zoals in de Eikstraat. Dit project heet tureluren en is in samenwerking met stad Aalst.
– Ik zie mijn kinderen met plezier naar school vertrekken, soms willen ze om 07u al gaan omdat ze de opvang zo leuk vinden (ze knutselen er en doen dat graag). Als oud-leerling vd Capucienen ben ik telkens overtuigd dat jullie een unieke school zijn en wil dan ook mijn dank uitdrukken voor het hele team.
– Ik ben absoluut fan van de huiswerkvrije woensdagnamiddag (zeker in de eerste jaartjes). Dit geeft de kinderen toch even wat meer ademruimte en zorgt er ook voor dat er tijd is om te sporten of naar verjaardagsfeestjes te gaan zonder nog vlug dat huiswerk er te moeten tussen passen.
– Het is ons niet altijd duidelijk wat de leerlingen mogen meenemen naar school. Bijvoorbeeld nu met de loombandjes, vorig jaar met beyblades, pokémonkaarten… Onze zoon mag dit van ons niet meenemen omdat dit volgens ons niet de bedoeling is. Hij is dan teleurgesteld / boos omdat andere leerlingen dit wel meebrengen naar school. Algemeen besluit: Wij zijn zeer tevreden over de school en de leerkracht!
– er worden heel strikte tijden toegepast voor studie, niet altijd haalbaar voor ouders in het verkeer. Als kind ziek naar huis wordt gestuurd is onmiddellijk al een doktersbriefje/afwezigheidsbriefje nodig. Het is echter niet altijd mogelijk om al de dag zelf bij de huisarts te gaan. Soms is dit ook niet nodig. Zo zijn de afwezigheidsbriefjes snel op en hebben we als ouder veel stress om op tijd bij de arts te geraken.
– Een top school!
– Een pluim voor het hele schoolteam!
– Doe zo voort!
– Blijf een warme school met respect voor de eigenheid van elk kind. Ons kind voelt zich er zo goed !

ALGEMEEN BESLUIT: het doet deugd zoveel positieve reacties te lezen. Bedankt aan jullie, de ouders, voor het vertrouwen dat jullie ons team geven!

Enkele reacties op de tips en minpuntjes:

  • Communicatie: dit is inderdaad een heel belangrijke factor in een goede schoolwerking! Vorig schooljaar was er een aanpassing in ons communicatiesysteem waardoor de leerkrachten aanvankelijk niet in eigen naam konden communiceren, maar enkel in de ‘no reply’ functie. Daardoor kwamen bepaalde mails inderdaad in de Spamfolder terecht. Ondertussen is dit aangepast, maar moeten we er bij elke mail aan denken de ‘no reply’ functie te vervangen door ons eigen mailadres.
  • Dat sommige communicatie te laat komt, heeft als oorzaak dat :
    – soms iets ‘last minute’ beslist wordt (vb. verkleden als de Rode Duivels spelen).
    – we voor sommige activiteiten het weer afwachten, zoals bij picknicklezen. Maar inderdaad, leerlingen kunnen hun dekentje meebrengen en als het regent, gaat het picknicklezen dan gewoon niet door. We zullen hier rekening mee houden!
  • Zaken meebrengen naar school zoals loombandjes, ruilkaarten, …: wacht de mail van de school af, komt er geen mail, dan blijft alles thuis!
  • Het warme eten is zeer warm wanneer het opgeschept wordt. Afhankelijk van het al dan niet vlot binnenkomen van de leerlingen, kan het gebeuren dat het eten al even is opgeschept wanneer de leerlingen beginnen te eten. Maar dit is eerder uitzondering dan regel. Het klopt ook dat bepaalde gerechten regelmatig terugkeren. We geven dit door aan de traiteur.
  • Hygiëne in de toiletten: de toiletten worden elke dag grondig gepoetst. Er moeten natuurlijk veel kinderen gebruik maken van de toiletten en sommige leerlingen spoelen niet door, laten papier achter op de grond … we kaarten dit heel vaak aan bij de leerlingen, doen toiletcontroles, maar het blijft een hardnekkig probleem…
  • Ik beaam absoluut dat de leerkracht een voorbeeldfunctie heeft. Dit wordt ook heel duidelijk aan nieuwe leerkrachten gezegd. Bij intake-gesprekken zeg ik steeds dat iedereen wel eens een slechte dag of een moeilijk moment heeft, ook leerkrachten worden hier niet van gespaard. Belangrijk in zo’n geval is dat je ook als leerkracht ‘sorry’ kan zeggen.
  • Aangepast huiswerk en betere uitleg over extra werk: wordt doorgegeven aan het team.

Top 3 van beste scorende items:

Mijn kind gaat graag naar school en voelt zich hier goed. 92% antwoordt zeer goed tot goed.
5/5 = 25 = 50%
4/5 =21 = 42%
3/5 = 4 = 8%
2/5 = 0 = 0%
1/5 = 0 = 0%

Ik ben tevreden over wat mijn kind leert op school. 94% antwoordt zeer goed tot goed.
5/5 = 32 = 64%
4/5 = 15 = 30%
3/5 = 3 = 6%
2/5 = 0 = 0%
1/5 = 0 = 0%

De school heeft voldoende aandacht voor sport en beweging. 96% antwoordt zeer goed tot goed.
5/5 = 37 = 74%
4/5 = 11 = 22%
3/5 = 2 = 4%
2/5 = 0 = 0%
1/5 = 0 = 0%

Resultaten tevredenheidsonderzoek juni 2024, zesde leerjaar:

52 ouders vulden het tevredenheidsonderzoek in. Bedankt voor jullie moeite en voor alle feedback!

Duiding: 5/5 = zeer goed, 4/5 is goed, 3/5 = voldoende of geen mening, 2/5 = minder goed, 1/5 = onvoldoende

  1. Als ouder voel ik me welkom op school.
    5/5 = 31=59.6% 
    4/5 = 18 = 34.6%
    3/5 = 2 = 3.8%
    2/5 = 1 = 1.9% 
    1/5 = 0 = 0%

  2. Mijn kind gaat graag naar school en voelt zich hier goed.
    5/5 = 29 = 55.8%
    4/5 =20 = 38.5%
    3/5 = 2= 3.8%
    2/5 = 1 = 1.9%
    1/5 = 0 = 0%

  3. De school besteedt aandacht aan een respectvolle omgang met iedereen.
    5/5 = 31 = 59.6%
    4/5 = 17 = 32.7%
    3/5 = 2 = 3.8%
    2/5 = 1 = 1.9%
    1/5 = 1 = 1.9%

  4. Ik heb een duidelijk zicht op de school- en klaswerking (infoavond, website, infobord, schoolreglement,…)
    5/5 = 29 = 55.8%4/5 = 18 = 34.6%
    3/5 = 4 = 7.7%
    2/5 =1 = 1.9%
    1/5 = 0 = 0%

  5. De school probeert de schoolse kosten te beperken tot een minimum.
    5/5 = 19 = 36.5%
    4/5 = 15 = 28.8%
    3/5 = 15 = 28.8%
    2/5 = 2 = 3.8%
    1/5 = 1 = 1.9%

  6. De directeur is bereikbaar en gemakkelijk aanspreekbaar.
    5/5 = 29 = 55.8%
    4/5 = 17 = 32.7%
    3/5= 4 = 7.7%
    2/5 = 2 = 3.8%
    1/5 = 0 = 0%

  7. De leerkrachten zijn bereikbaar en gemakkelijk aanspreekbaar.
    5/5 = 25 = 48.1%
    4/5 = 20 = 38.5%
    3/5 = 6 = 11.5%
    2/5 = 1 = 1.9%
    1/5 = 0 = 0%

  8. Er wordt tijdig en duidelijk naar de ouders gecommuniceerd (agenda, brief, mail, Focus,…).
    5/5= 28 = 53.8%
    4/5 = 19 = 36.5%
    3/5 = 3 = 5.8%
    2/5 = 1= 1.9%
    1/5 = 1 = 1.9%

  9.  Ik ben tevreden over de hygiëne op school.
    5/5 = 23 = 44.2%
    4/5 = 23 = 44.2%
    3/5 = 6 = 11.5%
    2/5 = 0 = 0%
    1/5 = 0 = 0%

  10. De school heeft aandacht voor de verkeersveiligheid in en rond de school.
    5/5 = 31 = 59.6%
    4/5 = 15 = 28.8
    3/5 = 5 = 9.6
    2/5: 1 = 1.9%
    1/5 = 0 = 0%

  11. Ik ben tevreden over de werking van het secretariaat (rekeningen, melden afwezigheden, wijziging maaltijden, …)
    5/5 = 32 = 61.5%
    4/5 = 17 = 32.5%
    3/5 = 3 = 5.8%
    2/5 = 0 = 0%
    1/5 = 0 = 0%

  12. Ik ben tevreden over wat mijn kind leert op school.
    5/5 = 35 = 67.3%
    4/5 = 15 = 28.8%
    3/5 = 2 = 3.8%
    2/5 = 0 = 0%
    1/5 = 0 = 0%

  13. Mijn kind krijgt voldoende en aangepast huiswerk.
    5/5 = 29 = 55.8%
    4/5 = 14 = 26.9%
    3/5 = 8 = 15.4%
    2/5 = 1 = 1.9%
    1/5 = 0 = 0%
     
  14. Ik ben tevreden over het puntenrapport.
    5/5 = 35 = 67.3%
    4/5 = 14 = 26.9%
    3/5 = 2 = 3.8%
    2/5 = 1 = 1.9%
    1/5 = 0 = 0%

  15. Ik ben tevreden over het zelfevaluatie-rapport.
    5/5 = 27 = 51.9%
    4/5 = 18 = 34.6%
    3/5 = 4 = 7.7%
    2/5 = 2 = 3.8%
    1/5 = 1 = 1.9%

  16. Ik ben tevreden over studie en opvang.
    5/5 = 27 = 51.9%
    4/5 = 19 = 36.5%
    3/5 = 5 = 9.6%
    2/5 = 1 = 1.9%
    1/5 = 0 = 0%

  17. Ik ben tevreden over het zorgbeleid op school.
    5/5 = 27 = 51.9%
    4/5 = 17 = 32.7%
    3/5 = 5 = 9.6%
    2/5 = 3 = 5.8%
    1/5 = 0 = 0%

  18. De school heeft voldoende aandacht voor sport en beweging.
    5/5 = 35 = 67.3%
    4/5 = 14 = 26.9%
    3/5 = 1 = 1.9%
    2/5 = 1 = 1.9%
    1/5 = 1 = 1.9%

  19. De school heeft voldoende aandacht voor ICT en Media.
    5/5 = 23 = 44.2%
    4/5 = 19 = 36.5%
    3/5 = 7 = 13.5%
    2/5 = 2 = 3.8%
    1/5 = 1 = 1.9%

  20. De speelplaats biedt voldoende speelmogelijkheden.
    5/5 = 31 = 59.6%
    4/5 = 16 = 30.8%
    3/5 = 4 = 7.7%
    2/5 = 1= 1.9%
    1/5 = 0 = 0%

  21. Ik geef de school een pluim voor:

– Zowel mijn dochter als mijn zoon hebben hier altijd graag naar school geweest, spijtig dat ze vanaf volgend jaar hier niet meer zijn(reden: allebei naar de middelbare school) . Maar ik zal de school altijd aanbevelen bij mensen die een goede lagere school zoeken. Alvast bedankt voor al die mooie jaren.
– Zorg
– Zijn organisatie
– Wij zitten al een aantal jaar op de school en zijn heel tevreden over de aanpak en de begeleiding. Bedankt voor de afgelopen 6 jaar!
– Waarden en normen bijbrengen aan de leerlingen
– Voor het vriendelijke personeel
– Voor alles, ben uiterst tevreden! Ook het lerarenkorps, de accommodatie, werking van de school, discipline, hoe men met de lln omgaat. Blij dat ik voor deze school heb gekozen en zal deze zeker ook aanraden!
– Super school !
– sterk rekenwerk respect van leerlingen voor leerkrachten
– Sterke organisatie
– Sterke basis voor het middelbaar
– Respectvol omgaan met kinderen
– Respect en de klassieke normen en waarden.
– Respectvolle omgang, opvolging bij zorg, creativiteit, discipline waar het nodig is, stille studie, huiselijke sfeer, activiteiten zoals plattelands& skiklassen, schoolfeesten…., maar vooral de mooie waarden die aan mijn kinderen werden geleerd. Dank! Topschool!£
– Pour le maintien du Christianisme dans l’école.
– Organisatie, structure, discipline, de kinderen zijn goed in de handen
– Onderwijs
– naschoolse studie
– mijn kind te laten openbloeien! Dankjewel.
– In het algemeen vind ik de sfeer op school fantastisch. Het lerarenkorps hangt samen, de aanpak is persoonlijk en mijn dochter ging elke dag met plezier naar school! Dat verdient een pluim voor iedereen die hiertoe heeft bijgedragen!
– Ik kan niet genoeg benadrukken hoe tevreden ik ben van het feit dat Kamiel zes mooie jaren mocht beleven op de Capucienenlaan, en hoe jullie mee hebben gewerkt aan zijn positieve ontwikkeling. Hartelijk dank voor alles.
– Ik ben tevreden over de schooldirecteur en de leerkrachten , de inzet, het geduld en de passie… Jullie zijn een toegewijde en betrokken team wat ongetwijfeld bijdraagt aan een positieve leeromgeving van de leerlingen.
– Hun dagelijkse inzet. Opvolging van de leerlingen.
– Het respect en attitude die ze blijven nastreven.
– Het openstellen van fun faciliteiten voor recreatie
– Het niveau dat de leerlingen behalen
– Het kind kind laten zijn
– Het aanleren van zelfstudie
– Heel veel respect en dankbaarheid aan alle leerkrachten, ondersteunende personeel, mijnheer De Plekker en directeur!
– Goede school waar het kind op de eerste plaats komt
– Goede school met een algemene brede zorg voor iedereen.
– Gewoon TOP!
– Een hele fijne school !
– Discipline, Organisation , Projet de développement pour les enfants.
– de 6 fijne jaren
– De zorg
– De ochtendopvang bij Nicky vindt onze dochter heel aangenaam. De zorgwerking is top, de mails van meneer De Plekker zeer duidelijk, het niveau van onderwijs zeer goed! Zeer tevreden over de school!
– De gemotiveerde leerkrachten
– De directeur
– de dagelijkse inzet van alle leerkrachten, medewerkers en directie
– Correct beleefd.
– Blijf vooral bij jullie standpunt wat betreft respect, beleefdheid en kledij. Opvoeding begint normaal gezien thuis, maar jammer genoeg is dat de dag van vandaag niet steeds meer aan de orde.
– Als kind houd je er m.i. fantastische herinneringen aan een toffe tijd dit dank zij tomeloze inzet meestal resulterend in supertoffe ideeen en projecten van het lerarenkorps
– Alles
– Alle leraars en directeur!
– Activiteiten

22. Ik geef de school een werkpunt voor:

Wanneer je plots invalt binnen een schooljaar dan leer je weinig tot geen andere ouders kennen. Dit is jammer. Het contact nadien blijft ook uit. Mss kan daar iets rond gedaan worden.
– Veel pesten
– Te vaak worden ouders inschakeld voor toezicht klas, activiteiten… iedereen heeft een job. Toezicht houden zou moeten georganiseerd worden via de school (collega leerkrachten?)
– Sporten op school. Meer sport en beweging tijdens de lesuren. Meer ict les
– Speeltuin is aan vernieuwing toe. Eten is voor ons een sociale gebeurtenis, en volledig in stilte moeten eten vinden we vreemd. Het lijkt ons een moment dat kinderen op een andere manier contact leggen met een (toevallige) buurman of overbuur.
– Soms ook wat meer aandacht te schenken aan die ene lln die misschien niet de beste punten heeft maar een heel goede inzet heeft… of mss wat meer aandacht geven aan die ene lln die nooit in de picture staat omdat anderen het maar al te graag doen/willen…
– Organiseren van transport en opvang van leerlingen. Persoonlijk heb ik een probleem dat ouders en grootouders worden ingeschakeld voor transport en opvang. Deze personen maken geen deel uit van het schoolpersoneel en ik weet zelfs niet of ze beschikken over de juiste competenties. De rijvaardigheidstechnieken en reflexen van een gepensioneerd persoon of een ouder zijn niet dezelfde als van een professionele chauffeur. Hebben deze personen een pedagogische opleiding genoten (etc..)?
– Organisatie opvang en studie, mijn kinderen zijn verschillende keren gewoon naar huis gegaan terwijl ze normaal naar de studie moeten. Dit wordt quasi nooit opgemerkt.
– Opvang na de studie
– Niet alle kinderen vertrekken met evenveel zin op op plattelands- of sneeuwklassen en ondervinden hierdoor veel stress. Misschien vooraf eens navragen.
– Netheid toiletten
– Manque de surveillance des enfants après l’étude. Comparativement à Eikstraat chaque cahier de communication de l ‘enfant est scanné avant de quitter la cour.
– Mag terug een beetje strenger
– Ik kan niet echt iets bedenken. Misschien terug op frequentere basis een rapport.
– Kan niet direct eentje opnoemen
– Iets minder toetsen in de week voorafgaand aan de proefwerken. Geen Karrewiet opvragen standaard iedere week, maar bvb via mondelinge vraagstelling nagaan of ze gekeken hebben. Legt veel extra druk op de kinderen.
– ICT en Media. In een wereld, post corona, waar alles – privé, school en werk door elkaar lopen, vind ik de huidige aanpak op school niet in lijn met de realiteit waar kinderen privé mee worden geconfronteerd. Kunnen werken met een PC is één ding, maar vaak zijn ze daar reeds heel bedreven in – maar hoe omgaan met de druk van social media, hoe omgaan met veiligheid, cyberpesten, valse profielen etc… daar zijn de kinderen vandaag niet tegen gewapend. Het onderwijs kan hier een rol in spelen.
– Hygiëne toiletten
– Hygiëne jongenstoilet. Dit is absoluut geen werkpunt voor het onderhoudspersoneel. Zij doen hun werk zeer goed. Maar de leerlingen zelf bevuilen de toiletten.
– Hou de hoge standaard hoog ook in de toekomst
– Het Karrewiet verhaal is iets te veel bij het haar getrokken. De meerwaarde is duidelijk de duur van de opdracht is achterhaald
– Gezonde maaltijden. Sneller ouders verwittigen als dingen dreigen mis te lopen.
– Geen opmerkingen
– Geen, alles was top!
– Factures scolaires
– Er worden soms te strenge en onrechtvaardige straffen opgelegd
– De hygiëne van de toiletten
– Betere beveiliging fietsenstalling
– Ben met alles tevreden
– Begeleiding met studie

  • Ik wil nog iets verduidelijken of ik wil gewoon nog iets kwijt:
    Wij zijn heel blij voor de periode dat ons kind heeft mogen lopen op deze school
    – We zullen jullie en de school missen. Bedankt voor alles en de mooie tijd.
    – Wat er dit jaar gebeurde in het 4e leerjaar – klas van Mr Mertens heeft een aanzienlijke, negatieve impact gehad op de schoolbeleving van onze jongste dochter. Het wisselen van leraressen, de leeftijd en maturiteit van de back-up leraren was niet de kwaliteit die we gewend zijn van de school. We begrijpen dat de uitval van Dhr Mertens onvoorzien was, maar de (negatieve) impact hiervan op de kinderen en hun leerhouding, is denk ik behoorlijk onderschat.
    – Mijn zoon heeft 6 jaar graag school gelopen. Het was een fijne schoolomgeving en hij had er een hechte vriendenkring. Soms waren er echter te strenge en overdreven harde straffen. Ook de grote hoeveelheid leerstof bracht dikwijls stress bij ons kind en binnen ons gezin (vele malen onze agenda moeten aanpassen aan het vele studeerwerk). De kinderen leren wel perfect zelfstandig werken en respectvol met elkaar omgaan.
    – Les sacs des élèves trainent par terre avant la sortie que le sol soit mouillé ou sec.
    – Jammer dat de waarden en normen waar de school vroeger voor stond verdwenen zijn. Pesten wordt door de meeste leerkrachten niet aangepakt.
    – Jammer dat de kinderen van het zesde leerjaar niet meer op schoolreis gaan.
    – Het schoolreglement omvat enkele gedragsregels waaraan zowel de ouders als de leerlingen zich moeten houden. Echter stel ik vast dat er regelmatig ouders/grootouders hun (klein)kinderen komen afhalen op de speelplaats vergezeld van een hond. In het reglement zou ik ook opnemen dat honden niet zijn toegelaten. Men weet niet of er kinderen allergisch zijn aan honden en wat als een hond een kind bijt doordat de hond zich bedreigd voelt?
    – Een echte schoolreis na de proefwerken als afsluiter van de lagere school zou leuk zijn.
    – Doe zo verder. Jullie maken van onze kinderen fijne mensen met de juiste waarden en normen. Dankjewel dus
    – Doe zo verder
    – Dikke pluim voor de werking. Ook voor de voorzieningen die het secretariaat heeft voor meisjes die starten met hun menstruatie.
    – Blijf zo voortdoen! Alles begint met directie en zijn korps! Fantastisch en op niveau! Dikke pluim!
    – Bedankt voor de mooie schoolcarrière die onze dochter hier mocht doorlopen. Dankzij de meeste leerkrachten is zij kunnen uitgroeien tot een zelfverzekerde tiener. Ook de directeur en de onderdirecteur willen we oprecht danken voor hun niet aflatende betrokkenheid naar ieder kind.
    – Ook de secretariaatsmedewerkes bedankt voor jullie snelle afhandeling van iedere mail.
    – Bedankt voor de fijne 6 jaren op de Capucienen.

ALGEMEEN BESLUIT: het doet deugd zoveel positieve reacties te lezen. Bedankt aan jullie, de ouders, voor het vertrouwen dat jullie ons team geven!

Enkele reacties op de tips en minpuntjes:

  • * Hygiëne in de toiletten: de toiletten worden elke dag grondig gepoetst. Er moeten natuurlijk veel kinderen gebruik maken van de toiletten en sommige leerlingen spoelen niet door, laten papier achter op de grond … we kaarten dit heel vaak aan bij de leerlingen, doen toiletcontroles, maar het blijft een hardnekkig probleem…
  • * Ouders inschakelen voor toezicht: ouders voelen zich welkom op school. Dat komt deels door het feit dat we ouders soms inschakelen voor toezicht. We willen geen ivoren toren zijn. We begrijpen dat niet alle ouders zich hiervoor vrij kunnen maken, het is zeker niet de bedoeling dat je als ouder vrijaf neemt om ‘toezicht’ te komen doen.
  • * Transport met ouders: iedereen weet dat bussen enorm duur geworden zijn en  dat we niet voor elke uitstap een bus kunnen betalen. We kunnen niet anders dan ouders inschakelen, anders kunnen we nog minder uitstappen organiseren.
  • * ICT en Media: de school neemt zeker haar verantwoordelijkheid om de leerlingen mediawijsheid bij te brengen. Toch durven we stellen dat een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd hun eerste GSM en worden door de ouders niet altijd voldoende begeleid om er verstandig mee te werken.
  • * Minder competente leerkrachten voor de klas? Zoals iedereen via de media heeft vernomen, zijn er steeds minder leerkrachten te vinden. Ook wij betreuren het feit dat we soms mensen moeten aannemen die niet de ideale kwalificaties hebben. We proberen wel nog steeds consequent te zijn in het al dan niet houden van deze leerkrachten. Wanneer iemand niet voldoet, dan gaan we het volgende schooljaar op zoek naar iemand anders.

Top 3 van de bevraging in het zesde leerjaar:

Als ouder voel ik me welkom op school. 94.2% reageert positief!
5/5 = 31=59.6% 
4/5 = 18 = 34.6%
3/5 = 2 = 3.8%
2/5 = 1 = 1.9% 
1/5 = 0 = 0%

Mijn kind gaat graag naar school en voelt zich hier goed. 94.3% reageert positief!
5/5 = 29 = 55.8%
4/5 =20 = 38.5%
3/5 = 2= 3.8%
2/5 = 1 = 1.9%
1/5 = 0 = 0%

Ik ben tevreden over wat mijn kind leert op school. 96.1% reageert positief!
5/5 = 35 = 67.3%
4/5 = 15 = 28.8%
3/5 = 2 = 3.8%
2/5 = 0 = 0%
1/5 = 0 = 0%



Winkelwagen
Scroll naar boven