Voorleesweek van 21 tot 27 november: Enkele tips om de leesvaardigheid te bevorderen.

En boekenwedstrijd, een boekenzolder, …, we proberen onze leerlingen op verschillende manieren aan het lezen te krijgen. Want lezen kan heel leuk zijn en is zo goed voor de algemene ontwikkeling!

We zetten voor jullie enkele tips op een rij om jullie daarbij te helpen:

  • Kinderen leren goed lezen door veel te oefenen, zowel op school als thuis.  Het scheelt daarbij enorm als kinderen plezier beleven aan lezen.  U kunt daaraan bijdragen door van uw leesactiviteit een leuke bezigheid te maken en kinderen zo veel mogelijk complimenten te geven voor de dingen die zij goed doen.  Enkele voorbeelden: “Je hebt dit moeilijke woord in één keer goed gelezen!”, “Je hebt dit rijtje zonder fouten gelezen!” , “Ik merk dat je het een moeilijk woord vond, knap dat je het opnieuw geprobeerd hebt!”

  • Het boek moet leuk zijn om te lezen.  Door uw kind zelf een boek te laten kiezen, zal het ook gemotiveerder zijn om te lezen.

  • Vijf-vingertest: “Hoe kies je het juiste boek?” Leerlingen houden vijf vingers in de lucht.  Bij elk ongekend woord gaat een vinger naar beneden.  Zijn er geen vingers meer over aan het einde van de pagina, dan leggen we het boek nog even aan de kant.

  • Oefenen is goed, maar overdrijf de hoeveelheid niet.  Zorg er ook voor dat uw kind niet te lang leest, de concentratie zakt dan vaak een beetje weg.  Het is beter om elke dag 5 tot 10 minuten te oefenen dan twee keer per week een half uur.

  • Bij een dik boek, leest u best zelf af en toe een stuk voor (uw kind kan eventueel meelezen), om de vaart erin te houden. 

  • Ter afwisseling is het leuk om eens luisterboeken uit de bibliotheek te ontlenen.  De boekjes worden dan voorgelezen en uw kind kan meelezen in een boekje. 

  • Als ouder kunt u ook samen met uw kind lezen.  U kunt om de beurt een bladzijde lezen of een bepaald personage zelf lezen en een ander personage door uw kind laten lezen.  Ook kan het leuk zijn om een stukje te lezen waarbij u opzettelijk fouten leest.  Het is dan de bedoeling dat uw kind de fouten herkent en corrigeert. 

  • Staar je niet blind op het AVI-niveau van uw kind, maar focus op het leesplezier

  • Laat zelf zien hoe leuk lezen is.  Plan af en toe samen leestijd in.

  • Ga met uw kind naar de bibliotheek.  Leer het zelf boeken kiezen.

  • Blijf voorlezen!  Kinderen genieten van luisteren naar verhalen.  Het motiveert hen om zelf ook te lezen.

  • Probeer tijdens het lezen ook af en toe door te vragen naar verwijswoorden (bv. Naar wie verwijst ‘ze’ in de tekst?). Per alinea kan je gerust ook enkele vragen stellen over de inhoud van die alinea. Na het lezen van het verhaal kan je proberen samen met je kind het verhaal samen te vatten. Ook vragen over de kaft mogen aan bod komen. Laat je kind zijn/haar fantasie maar werken!

VEEL SUCCES EN LEESPLEZIER!!