Nieuwsbrief Focus LSC juni 2023

Klik hier om de nieuwsbrief te openen.




Nieuwsbrief Focus april-mei 2023

Klik hier om de nieuwsbrief te openen.




OPENDEURDAG: VLAAMSE KERMIS

Kom jij ook graag naar een keitoffe school? Beleef jij ook graag een supergezellige namiddag met vrienden, vriendinnen en familie?

Kom dan op zondag 23 april naar onze Opendeurdag in het teken van Vlaamse Kermis en trommel zoveel mogelijk mensen op! Er valt hier immers heel wat te beleven.

Zo brengen we een stukje van de echte kermis binnen onze schoolmuren: een echte draaimolen voor de kleinsten, een bungee-jump voor de grotere rakkers en nog een kraam dat we nog even geheim houden. Heb je graag nog wat meer beweging? Leef je dan uit op onze twee springkastelen!

En dan zijn er nog een heleboel spelletjes voor jong en oud, waar je gratis plezier mee kan beleven, met een vriendje of met je ouders. De namiddag zal te kort zijn…

Te kort? Veel te kort, want ondertussen organiseren we ook nog een wedstrijd touwtrekken, een initiatie volksdans en een wedstrijd zaklopen! En hadden we al vermeld dat er een ballonnenplooier en een professionele schminker komen?

Van zoveel actie krijg je waarschijnlijk dorst … en honger! Geen probleem, want in ons Capucienencafé staat het Oudercomité al te wachten om jullie te verwennen met de nodige natjes en droogjes.

Ten slotte moet je nog weten dat de opbrengst van deze supergezellige namiddag integraal naar onze leerlingen gaat! We investeren binnenkort in klimramen voor de nieuwe turnzaal en daar zal dus misschien een centje van jou tussen zitten … alvast heel erg bedankt, dus!

Je snapt het al:  onze Opendeurdag kan je gewoon niet missen! Heel erg welkom dus op zondag 23 april tussen 13.30 u. en 18.00 u.!




Nieuwsbrief Focus maart 2023

Klik hier om de nieuwsbrief te openen.




Kwartiermakers

“Elke dag een kwartier vrij lezen verbetert de leesvaardigheid, woordenschat en schoolprestaties van kinderen.”

Ook op onze school wordt aan kwartierlezen gedaan. Hier volgt een interview met twee van de deelnemende leerkrachten en hun leerlingen over hun ervaringen.

Waarom ben je gestart met kwartierlezen?

Mevr. Van Landuyt: Vooral om het leesniveau van de kinderen te verbeteren.

Daarnaast ben ik zelf een moeilijke lezer en wil ik de kinderen een andere attitude bijbrengen.

Lezen vinden sommigen tijdrovend en onbelangrijk. Omdat we hiervoor tijd maken in de klas, kunnen de kinderen rustig lezen, zonder dat het prestatiegericht is en zonder dat het snel snel moet gebeuren. Dit is een mooi momentje samen.

Mevr. Vermeren: We bezoeken wekelijks de schoolbibliotheek, maar de meeste kinderen willen hun boek meer dan een week houden omdat ze eigenlijk de tijd nog niet hebben gehad om erin te lezen.

Op Karrewiet hoor ik regelmatig dat het leesniveau/taalniveau achteruitgaat en dat regelmatig lezen daar verandering in kan brengen. Na het eerste kwartier lezen, waren de kinderen enorm enthousiast. We zijn het dus blijven doen en nu is het een aangename gewoonte geworden. 

Hoe pak je het praktisch aan?

Mevr. Van Landuyt: Na het bespreken van de voordelen ervan heb ik de leerlingen zelf laten kiezen of ze dit project wilden testen of niet. Ze waren direct enthousiast! We hebben geen vast tijdstip voor het kwartierlezen. Soms is dit op het einde van de voormiddag, soms is dit op het einde van de schooldag. Wekelijks organiseer ik 1 toffe activiteit tijdens het kwartierlezen (vb. met zaklamp lezen, met kousen op de bank lezen, op de grond lezen, …). Zelf probeer ik ook mee te lezen, maar dit lukt niet altijd…

Mevr. Vermeren: Indien mogelijk starten we elke dag met het kwartier lezen. Ze lezen in het boek dat in hun bank zit of nemen een boek uit de klasbibliotheek. In het begin wisselden de kinderen tijdens dat kwartier regelmatig van boek; dat gebeurt nu amper nog. Ze weten goed wat ze willen lezen. 

Indien het lezen niet lukt het eerste lesuur, kies ik een lesuur na een speeltijd. Dit om even tot rust te komen. Dat is hun kwartiertje!

Zie je al voordelen?

Mevr. Van Landuyt: Nog niet specifiek opgelet… Ik ben wel heel benieuwd naar de AVI’s op het einde van het schooljaar. 

Mevr. Vermeren: Ja! Tijdens elke leessessie komen er kinderen de betekenis van woorden uit hun boek vragen; ze verruimen dus alvast hun woordenschat. 

Er zijn heel wat kinderen die nu vaker naar de bib (Utopia) gaan om op zoek te gaan naar boeken die hen interesseren. Ze mogen tijdens het kwartierlezen alles lezen; van strips tot weetjesboeken tot moppenboeken, … Ze denken dus meer na over wat ze graag lezen.

Waarom zou je het anderen (ook ouders thuis) aanraden?

Mevr. Van Landuyt: Het kwartierlezen is echt een klasgewoonte geworden. De kinderen hechten hier belang aan. Dus, waarom niet uitbreiden naar thuis?

Mevr. Vermeren: Kinderen lezen liever door het ook effectief te doen. In het begin zal het misschien een verplichting zijn, nadien gaan ze het appreciëren. Eventjes een momentje voor jezelf. Een ontspanningsmoment.  Het kan je alleen maar ten goede komen en bovendien kunnen je taalvaardigheden er alleen maar mee verbeteren. 

Niet enkel onze leerkrachten zijn enthousiast.

Hieronder lees je een paar reacties van de leerlingen zelf.

Doe je graag aan kwartierlezen?  

  • Ja, omdat dat een rustig moment is in de klas. 
  • Ja, omdat je ontspant.
  • Zeker! Ik doe het heel graag en lees nu zelfs elke avond een halfuur thuis.
  • Ja, omdat ik nu veel meer weet over wat er op aarde gebeurt. Omdat ik er uit leer.
  • Ja, heel graag. Opeens vind ik lezen leuk!
  • Het maakt mij rustig en het toffe eraan is dat als ik een tof boek heb dat ik erin verdronken raak en dat ik niet meer wil stoppen.

Voel je zelf al een verschil in je lezen?

  • Ik lees nu ook elke dag luidop voor mama en papa, dus ik voel al een beetje verschil. 
  • Nog geen groot verschil, maar toch al een beetje. Het lezen gaat steeds sneller.
  • Ja, nu doe ik het veel liever.
  • Ja, mijn uitspraak wordt daar ook beter van en schrijven wordt ook beter en beter.

Waarom zou je het anderen (ook thuis) aanraden?

  • Hoe meer je leest, hoe vlotter je kan lezen. Om je leesniveau te verbeteren, dus.
  • Soms heb je er geen zin in, maar het geeft een goed gevoel achteraf. 
  • Je krijgt er meer fantasie van.
  • Het is noodzakelijk en je kunt ook bijleren.
  • Het helpt bij taalgebruik.
  • Bij een dictee weet je hoe je moeilijkere woorden kunt lezen.
  • Tegen de stress; het kan je zoveel rust geven.
  • Omdat je daar rustig van wordt en ook beter wordt in taal, lezen zelf, uitspraak en om jezelf onder controle te houden bij moeilijke zaken.

Dank jullie wel voor jullie reacties!

V. Van Cauter

Werkgroep Lezen, februari 2023




WEEK VAN DE VRIENDSCHAP

Na de week tegen pesten wilden we het over een positieve boeg gooien door de ‘vriendschap’ in de kijker te zetten.

  • Elke leerkracht kreeg de naam van een collega aan wie hij dan een positief berichtje moest sturen. We maakten onderling ook een ‘Feel-good-playlist’.
  • Voor de leerlingen werden drie momenten vastgelegd voor een vriendschapslied. We kozen voor het lied ‘Altijd’ van Gert Verhulst, James Cook en Jan Smit.
  • Naar de klassen werd ook de link naar een podcast doorgestuurd – misschien interessant om ook thuis eens te bekijken:
    ‘Onderons’ is een podcast over vriendschap voor en door kinderen van 8 tot 12 jaar. Een bende enthousiaste babbelkousen vertelt in geuren en kleuren over vriendschap. Ze worden bijgestaan door een heerlijke host, de psychologe Klaar Hammenecker en 2 dolle dieren uit de Savanne.
    In 5 afleveringen delen de kinderen hun ervaringen met vrienden en geven een unieke kijk in hun leefwereld. Zo reiken kinderen elkaar de tools aan om vriendschappen te maken, ruzies op te lossen, elkaar te helpen, vrienden te behouden en om te gaan met groepsdruk.
    Per aflevering kan je gebruik maken van een lesfiche. De lesfiche helpt je om een gesprek aan te gaan over verschillende thema’s rond vriendschap. Ze zet de kinderen aan het denken, leert hun eigen ervaringen verwoorden en die met anderen delen.
  • Aflevering 1: Wat is vriendschap? Hoe maak je nieuwe vrienden?
  • Aflevering 2: Ai ruzie! Wat nu?
  • Aflevering 3: Vriendschap voor altijd, bestaat dat?
  • Aflevering 4: Hoe kan je een vriend helpen?
  • Aflevering 5: Hebben je vrienden invloed op jou?



SOS Turkije: wij deden een inzamelactie!

Begin februari werden we geconfronteerd met verschrikkelijke beelden na de aardbeving in Turkije en Syrië. Mevrouw Zehra Cakti, mama van Ceren en Kerem (1C) en penningmeester in het oudercomité van onze school, en ook mevrouw Fatma Demirhan, mama van Zerya (6C) en  Hevi (1D), en poetshulp op onze school, waren als mensen van Turkse afkomst, enorm aangedaan en wilden graag iets doen om de plaatselijke bevolking te steunen.

Daarom zamelde onze school maandverband, pampers en vochtige doekjes in.

Zehra heeft alle ingezamelde spullen zelf naar Brussel gevoerd. Van daar werd alles rechtstreeks vervoerd naar het rampgebied. In naam van alle slachtoffers wil ze iedereen oprecht bedanken voor de steun en gulle giften!

In de loop van maart organiseert de Leerlingenraad ook een filmavond ten voordele van de slachtoffers in Turkije.




Nieuwsbrief Focus februari 2023

Klik hier om de nieuwsbrief te openen.




Nieuwsbrief Focus januari 2023

Klik hier om de nieuwsbrief te openen.




Curieuzeneuzen in de tuin

CURIEUZENEUZEN IN DE TUIN
Onze school werd geselecteerd om deel te nemen aan het grootste burgeronderzoek ooit in Vlaanderen naar hitte en droogte. Van april tot oktober plaatsten we in 2021 en in 2022 een gazondolk, dit is een bodemsensor. Hier vind je  de belangrijkste vaststellingen voor Vlaanderen en voor onze eigen schooltuin.

Klik hier voor het rapport.
Klik hier voor nuttige tips.
Klik hier voor het volledige tuinrapport.